Brokuł – super warzywo

  

Spożywanie warzyw i owoców ma kluczową rolę w zachowaniu dobrego zdrowia i samopoczucia.

Warzywem, które bardzo często wskazywane jest jako najzdrowsze na świecie jest brokuł. Zawiera luteinę oraz witaminy B2 i C, które chronią nasz wzrok, a także chrom,  jeden z pierwiastków niezbędnych do utrzymania prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu.

Jednak to co tak naprawdę wyróżnia brokuł to wysoka zawartość sulforafanu. Sulforafan jest uważany za główny aktywny składnik w brokułach, który może chronić przed wolnymi rodnikami, aktywować nasze enzymy detoksykacji, pomóc w zapobieganiu nowotworom, a także w ich leczeniu. Zapobiega również wrzodom żołądka poprzez zwalczanie bakterii Helicobacter pulori, która je powoduje.

Sulforafan jest związkiem, który powstaje poprzez reakcję chemiczną glucorafaninu ( tzw. prekursora) i enzymu zwanego mirozynaza zawartego w brokule.

Podczas żucia lub siekania surowego warzywa prekursor i enzym mieszają się i powstaje sulforafan. Dlatego w surowych brokułach jest duża zawartość tego związku. Niestety enzym nie jest odporny na obróbkę termiczną i w gotowanych warzywach zawartość sulforafanu jest niewielka.

 


Prawidłowe przygotowanie  brokuła do spożycia powinno polegać na posiekaniu go i pozostawieniu na kilka godzin, aby mógł się wytworzyć sulforafan. Jest on odporny na temperaturę, więc kiedy później ugotuje się warzywo nie traci się jego prozdrowotnych właściwości. To trochę komplikuje cały proces.

Na szczęście są na rynku produkty z brokuła takie jak Brassicare firma Dianafood które są standaryzowane na substancje czynne. Jest to ekstrakt z brokuła w formie proszkowej, gdzie zawartość glucorafaninu i potencjalna zawartość sulforafanu jest ściśle określona.

Produkt jest naturalny, bezsmakowy i dobrze rozpuszczalny w wodzie.

Jego dwie najważniejsze funkcje to:

– poprawa detoksykacji wątroby

– działanie przeciwbakteryjne

 

Opracowanie

Jarosław Fiuczek

doradca handlowy ds surowców spożywczych


Źródła:

https://www.diana-food.com/fileadmin/diana-food/Categories/Consumer_Health/Womens_well-being/DIANA_FOOD_BRASSICARE.pdf

https://biotechnologia.pl/biotechnologia/sulforafan-najwieksze-bogactwo-brokulow,15837

https://infowire.pl/generic/release/358548/super-owoc-i-super-warzywo-jakie-owoce-i-warzywa-sa-szczegolnie-korzystne-dla-naszego-zdrowia/

http://faktydlazdrowia.pl/jak-zachowac-przeciwnowotworowe-wlasciwosci-brokulow-i-innych-warzyw-kapustnych-podczas-gotowania/